04-10
Rezultati istraživanja umjetničke slike starog majstora, modernih i suvremenih umjetnika infracrvenim postupkom
Mnogobrojni slikari su tijekom povijesti umjetnosti preslikavali vlastita djela, a da nisu znali da će se to, zahvaljujući modernoj tehnologiji, vidjeti u infracrvenom području. Stoga je za potrebe istraživanja doktorskog rada snimljeno istovremeno u infracrvenom i vizualnom spektru 1436 umjetničkih slika, a pregledano je 1878. Otkrivena su 36 preslika i pentimenta/pomaka. IR reflektografija je važna metoda u otkrivanju krivotvorenih slika i rješavanju nekih atributivnih pitanja. Fotografiranje slika u ova dva spektralna područja osigurava zaštitu te slike kako od krivotvorina, tako i od gubitka podataka zbog promjena što nastaju s vremenom i budućih mogućih oštećenja. S obzirom na to da se NIR postupak ne primjenjuje u dovoljnoj mjeri prilikom analize slike, želimo naglasiti važnost snimanja u NIR spektru svih slika iz fundusa muzeja i galerija te tijekom procesa konzerviranja i restauriranja umjetnina. Prijedlog je da se pri tim postupcima uzimaju u obzir dva stanja slike i da se slike fotografiraju u bliskom infracrvenom području i nakon radova. Interpretirale su se i snimke umjetničke slike starog majstora pomoću prijenosnog video sustava za istraživanje umjetnina (engl. Portable Art Research Video System, PARVS) kojim se potvrđuje autentičnost remek-djela europske i svjetske umjetnosti. Više metoda snimanja omogućuje višestruku zaštitu od krivotvorenja. Za sada nije moguće izraditi krivotvorinu istovjetnu originalu u svim svjetlosnim spektrima. Fotografije u dva spektralna područja osiguravaju zaštitu te iste slike od krivotvorina i od promjena koje nastaju s vremenom. Današnji umjetnici koji žele zaštititi svoja djela trebali bi snimati svoje slike neposredno nakon slikanja u vizualnom i bliskom infracrvenom spektru. Time se prepoznaju originalne slike od krivotvorina i osigurava se autentičnost slika.
Životopis
prof. dr. sc. Jana Žiljak Vujić
Profesorica u području dizajna i grafičke tehnologije. viša znanstvena suradnica u znanstvenom području tehničkih znanosti, polje grafička tehnologija.
Stalna sudska vještakinja za grafičku tehnologiju, dizajn, rukopise, dokumente, i vrijednosne papire, novac, slike, kreditne i druge kartice.
Pročelnica je Informatičko računarskog odjela TVZ-a, University of aplied Scences, zagreb. Predaje na doktorskom studiju Grafičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Područje rada su istraživanja u grafičkoj tehnologiji, dizajnu i vizualnim komunikaciijama. Mogućnosti dvostruke zaštite u vizualnom i NIR spektru. autorica je 1000. poštanske marke Republike Hrvatske i serije maraka povodom pristupanja RH u Europsku uniju.
Objavila je tri autorske knjige, stručna poglavlja u knjigama i izvorne znanstvene radove A kategorije u CC časopisima. održala je brojna pozvana predavanja u području dizajna i upravljanja sigurnosnim informacijama. Dobitnica je Državne nagrade za znanost, za znanstveno otkriće Infraredesign.
Životopis
Dijana Nazor
Rođena je 1971. godine u Splitu. U Školskom centru za primijenjenu umjetnost i dizajn u Splitu maturirala je 1990. godine. Diplomirala je 1995. na Fakultetu prirodoslovno-matematičkih znanosti i odgojnih područja u Splitu, danas Umjetnička akademija, kod red. prof. Kuzme Kovačića i dr. sc. Tomislava Marasovića te stekla zvanje profesora likovne kulture restauratora.
Od 1999. do 2007. godine radila je u tri osnovne škole kao učiteljica likovne kulture i u XI. gimnaziji u Zagrebu kao profesorica likovne umjetnosti. Doktorandica je na poslijediplomskom doktorskom studiju Slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, kod mentora red. prof. art. Igora Rončevića i mentorice izv. prof. dr. sc. Jane Žiljak Vujić. U sklopu doktorskog rada objavljena su joj četiri znanstvena članka a jedan je u procesu objavljivanja. Od 1995. izlagala je na 31 samostalnoj izložbi u Hrvatskoj, Belgiji i Australiji. Od 1993. sudjelovala je na preko 100 žiriranih skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Godine 2006. stručno se usavršavala na dvomjesečnom rezidencijalnom boravku u Parizu, u atelijerima Cité Internationale des Arts. Od 2007. voditeljica je likovnog programa Međunarodnog uličnog festivala Cest is d’ Best te autorica devet likovno-urbanih instalacija, dvaju happeninga i dvaju projekta: Međunarodnog festivala umjetničkih zastavica, Festivala umjetničkih naljepnica Art Walk. Nositeljica je počasnog zvanja AFIAP Međunarodne federacije fotografskih umjetnosti od 2013. godine. Koautorica je serije udžbenika Pogled, potez od
petog do osmog razreda osnovne škole i dvaju priručnika s CD-om za učiteljice/učitelje likovne kulture, Zagreb, Profil Klett, 2007./2008. i 2013./2014. godine. Od 2006. sudjelovala je na svjetskim i europskim InSEA kongresima(Međunarodnog društva za obrazovanje putem umjetnosti): Vise, Portugal (2006.); pozvano predavanje, Osaka, Japan (2008.); Rovaniemi, Finska (2010.); Budimpešta, Mađarska (2011.) i Limassol, Cipar (2012.). Sa Sveučilištem za obrazovanje učitelja Hyogo, Japan i Centrom za rani dječji razvoj, Melbourne, Australija ostvarila je uspješne međunarodne projekte 2007./2008. i 2009. godine. Od 2007. do 2013. ima objavljeno desetak znanstvenih i stručnih članaka iz likovne pedagogije u međunarodnim i domaćim stručnim časopisima.
Od 2004. radi u Hrvatskom restauratorskom zavodu u Zagrebu. Dobitnica je više nagrada i priznanja za umjetnički i pedagoški rad među kojima: Državnu godišnju Nagradu Ivan Filipović, 2012., odlikovanje Reda Danice hrvatske s likom Antuna Radića, 2013. i Pohvalu Nagrade Grigor Vitez za ilustracije slikovnice Bajka iz plićaka, 2014. godine. Od 2004. radi u Hrvatskom restauratorskom zavodu, a od 2013. viši je konzervator-restaurator na Odjelu za štafelajno slikarstvo.
Članica je HDLU-a Zagreb od1998. godine, InSEA-e od 2006., HDVLK-a od 2006., Fotokluba Zagreb od 2003. do 2011. i IIC-Hrvatska grupa od 2014. godine.